UCHWA£A Nr XXI/158/08
Rady Gminy Brenna
z dnia 17 wrze¶nia 2008 roku
w sprawie przyjêcia Statutu Gminy Brenna
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorz±dzie
gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z pó¼n. zm.)
Rada Gminy Brenna
u c h w a l a:
§ I
1. Przyj±æ statut Gminy Brenna wraz z za³±cznikami od nr 1 do nr 4 w brzmieniu:
?STATUT GMINY BRENNA?
CZÊ¦Æ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Statut zawiera:
1. ustrój Gminy Brenna,
2. organizacjê wewnêtrzn± oraz tryb pracy organów Gminy,
3. zasady tworzenia jednostek organizacyjnych,
4. zasady tworzenia, ³±czenia, podzia³u i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy,
i udzia³u przewodnicz±cych organów wykonawczych tych jednostek w pracach Rady Gminy,
5. zasady dostêpu obywateli do dokumentów,
6. zasady i tryb dzia³ania Komisji Rewizyjnej,
7. regulamin Rady Gminy Brenna. Stanowi±cy za³±cznik nr 4 do niniejszego statutu.
§ 2
Ilekroæ w niniejszym Statucie jest mowa o:
1. Gminie – nale¿y przez to rozumieæ Gminê Brenna.
2. Radzie – nale¿y przez to rozumieæ Radê Gminy Brenna.
3. Komisji – nale¿y przez to rozumieæ Komisjê Rady Gminy Brenna.
4. Komisji Rewizyjnej – nale¿y przez to rozumieæ Komisjê Rewizyjn± Rady Gminy Brenna.
5. Wójcie – nale¿y przez to rozumieæ Wójta Gminy Brenna.
6. Statucie – nale¿y przez to rozumieæ Statut Gminy Brenna.
CZÊ¦Æ II
GMINA BRENNA
§ 3
Wspólnotê samorz±dow± Gminy stanowi± mieszkañcy nastêpuj±cych miejscowo¶ci: Brenna, Górki Ma³e oraz Górki Wielkie.
§ 4
1. Gmina po³o¿ona jest w województwie ¶l±skim, powiecie cieszyñskim i obejmuje obszar 95,54 km?.
2. Granice terytorialne gminy okre¶la mapa, stanowi±ca za³±cznik nr 1 do Statutu.
3. Siedzib± organów gminy jest budynek Urzêdu Gminy Brenna w Brennej przy ulicy Wyzwolenia 77.
§ 5
1. Gmina posiada osobowo¶æ prawn± i wykonuje zadania publiczne w imieniu w³asnym
i na w³asn± odpowiedzialno¶æ.
2. Samodzielno¶æ Gminy podlega ochronie s±dowej.
§ 6
1. Gmina mo¿e tworzyæ jednostki pomocnicze: so³ectwa, dzielnice i osiedla oraz stosownie do potrzeb, b±d¼ tradycji – inne jednostki pomocnicze, na zasadach okre¶lonych w § 14 Statutu.
2. Gmina tworz±c, znosz±c, ³±cz±c lub dziel±c jednostki pomocnicze musi uwzglêdniæ uk³ad osadniczy i przestrzenny, wiêzi spo³eczne, gospodarcze lub kulturowe oraz zdolno¶æ wykonywania zadañ publicznych.
3. Inicjatorem utworzenia, po³±czenia, podzia³u lub zniesienia jednostki pomocniczej mog± byæ mieszkañcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmowaæ, albo Rada.
4. Inicjator sk³ada wniosek w sprawie, o której mowa w ust. 3 do Wójta, a w przypadku, gdy inicjatorem jest Rada, podejmuje ona odpowiedni± uchwa³ê.
5. Inicjator do przed³o¿onego wniosku do³±cza sporz±dzony przy udziale organu wykonawczego gminy, projekt przebiegu granic jednostki pomocniczej, który w miarê mo¿liwo¶ci winien uwzglêdniaæ naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i wiêzi spo³eczne.
6. Utworzenie, po³±czenie, podzia³ oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi byæ poprzedzone konsultacjami z mieszkañcami gminy, objêtych zmian± nie pó¼niej ni¿
w ci±gu 6 miesiêcy od daty przed³o¿enia wniosku.
7. Uchwa³a Rady o utworzeniu jednostki pomocniczej wchodzi w ¿ycie z dniem
1 stycznia roku nastêpuj±cego po roku, w którym uchwa³a zosta³a podjêta.
8. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 7
1. Gmina mo¿e posiadaæ herb, flagê oraz logo.
2. Zasady u¿ywania herbu, flagi oraz logo gminy w³adz okre¶la uchwa³a Rady.
3. Pieczêci± urzêdow± Gminy jest pieczêæ okr±g³a z God³em Pañstwa i napisem w otoku “Gmina Brenna”.
§ 8
1. Do zakresu dzia³ania Gminy nale¿± wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrze¿one przepisami na rzecz innych podmiotów.
2. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkañców. Gmina spe³nia ten obowi±zek poprzez swoje organy, realizuj±c zadania w³asne, zadania zlecone z zakresu administracji rz±dowej, wykonywane na podstawie stosownych porozumieñ.
3. Dla wykonywania zadañ przekraczaj±cych mo¿liwo¶ci Gminy mo¿e ona przystêpowaæ do zwi±zków gmin ? na zasadach okre¶lonych w odrêbnych przepisach.
4. Gmina mo¿e tworzyæ stowarzyszenia i byæ cz³onkiem stowarzyszenia ? na zasadach, okre¶lonych przepisami.
CZÊ¦Æ III
ORGANIZACJA WEWNÊTRZNA GMINY ORAZ TRYB PRACY JEJ ORGANÓW
§ 9
1. Gmina dzia³a poprzez swoje organy.
2. Organami gminy s±:
a) Rada Gminy Brenna.
b) Wójt Gminy Brenna.
§ 10
1. Rada jest organem stanowi±cym i kontrolnym Gminy.
2. Rada sk³ada siê z radnych, których ilo¶æ oraz sposób wyboru okre¶laj± odrêbne przepisy.
3. Rada jako organ kolegialny samorz±du dzia³a na sesjach oraz za po¶rednictwem komisji.
4. Tryb wyboru Przewodnicz±cego Rady oraz Wiceprzewodnicz±cych okre¶laj± odrêbne przepisy.
5. Rada posiada dwóch Wiceprzewodnicz±cych .
§ 11
1. Rada powo³uje sta³e i dora¼ne komisje do okre¶lonych zadañ, ustalaj±c ka¿dorazowo ich nazwê, przedmiot dzia³ania oraz sk³ad osobowy.
2. Komisje podlegaj± Radzie i przedk³adaj± jej plany pracy oraz sprawozdania ze swej dzia³alno¶ci.
§ 12
1. Wójt jest organem wykonawczym Gminy.
2. Wójt wykonuje uchwa³y Rady i zadania okre¶lone przepisami prawa.
3. Kompetencje Wójta jako organu wykonawczego okre¶laj± ustawy.
4. Wójt jest kierownikiem urzêdu i wykonuje zadania przy pomocy urzêdu gminy.
5. Wójt jest zwierzchnikiem s³u¿bowym w stosunku do pracowników urzêdu gminy oraz kierowników i dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych.
CZÊ¦Æ IV
GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 13
1. Rada Gminy mo¿e w drodze uchwa³y tworzyæ, ³±czyæ, dzieliæ oraz znosiæ zak³ady,
jednostki bud¿etowe oraz inne jednostki organizacyjne.
2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi za³±cznik nr 2 do niniejszego Statutu.
3. Zakres zadañ i organizacjê jednostek, o których mowa wy¿ej, okre¶laj± nadawane im przez Radê statuty i regulaminy.
4. Statut (regulamin organizacyjny) gminnej jednostki organizacyjnej okre¶la
w szczególno¶ci:
a) nazwê i status prawny jednostki,
b) przedmiot (zakres) i cel dzia³ania,
c) terytorialny zasiêg dzia³alno¶ci prowadzonej przez jednostkê oraz jej siedzibê,
d) system zarz±dzania jednostk± i zasady odpowiedzialno¶ci za podejmowane decyzje,
e) wyposa¿enie w maj±tek oraz zasady gospodarowania mieniem,
f) zakres uprawnieñ dotycz±cych rozporz±dzania mieniem przekazanym jednostce,
g) zasady gospodarki finansowej,
h) zasady organizacji i likwidacji jednostki.
5. Dyrektorów i kierowników jednostek, o których mowa w pkt. 1, zatrudnia Wójt.
CZÊ¦Æ V
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 14
1. Gmina tworz±c, znosz±c, ³±cz±c lub dziel±c jednostki pomocnicze musi uwzglêdniæ uk³ad osadniczy i przestrzenny, wiêzi spo³eczne, gospodarcze lub kulturowe oraz zdolno¶æ wykonywania zadañ publicznych.
2. Inicjatorem utworzenia, po³±czenia, podzia³u lub zniesienia jednostki pomocniczej mog± byæ mieszkañcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmowaæ, albo Rada.
3. Inicjator sk³ada wniosek w sprawie, o której mowa w ust. 1 do Wójta, a w przypadku, gdy inicjatorem jest Rada, podejmuje ona odpowiedni± uchwa³ê.
4. Wniosek o dokonanie czynno¶ci, wymienionych w ust. 3 powinien byæ podpisany przez 50% osób danej jednostki, uprawnionych do g³osowania i z³o¿ony Wójtowi.
5. Inicjator do przed³o¿onego wniosku do³±cza sporz±dzony przy udziale organu wykonawczego gminy, projekt przebiegu granic jednostki pomocniczej, który w miarê mo¿liwo¶ci winien uwzglêdniaæ naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i wiêzi spo³eczne.
6. Utworzenie, po³±czenie, podzia³ oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi byæ poprzedzone konsultacjami z mieszkañcami gminy, objêtych zmian± nie pó¼niej ni¿
w ci±gu 6 miesiêcy od daty przed³o¿enia wniosku.
7. Tryb przeprowadzenia konsultacji okre¶la odrêbna uchwa³a.
8. Po zakoñczeniu konsultacji Wójt przedk³ada projekt stosownej uchwa³y pod obrady Rady.
9. Uchwa³a Rady o utworzeniu jednostki pomocniczej wchodzi w ¿ycie z dniem
1 stycznia roku nastêpuj±cego po roku, w którym uchwa³a zosta³a podjêta.
10. Zakres dzia³ania jednostek pomocniczych, organy i kompetencje okre¶la ich statut uchwalony przez Radê.
11. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 15
1. Jednostki pomocnicze gminy prowadz± gospodarkê finansow± w ramach bud¿etu Gminy.
2. Jednostki Pomocnicze gminy gospodaruj± samodzielnie ¶rodkami wydzielonym do ich dyspozycji, przeznaczaj±c te ¶rodki na realizacjê zadañ spoczywaj±cych na tych jednostkach.
3. Rada uchwala corocznie za³±cznik do uchwa³y bud¿etowej, okre¶laj±cej wydatki jednostek pomocniczych w uk³adzie dzia³ów lub rozdzia³ów klasyfikacji bud¿etowej.
4. Jednostki pomocnicze, decyduj±c o przeznaczeniu ¶rodków, o których mowa w ust. 2, obowi±zane s± do przestrzegania podzia³u wynikaj±cego z za³±cznika do bud¿etu Gminy.
5. Kontrolê gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy
i przedk³ada informacje w tym zakresie Wójtowi.
6. Jednostki pomocnicze podlegaj± nadzorowi organów Gminy na zasadach okre¶lonych
w statutach tych jednostek.
CZÊ¦Æ VI
ZASADY DOSTÊPU DO INFORMACJI I DOKUMENTÓW, WYNIKAJ¡CYCH
Z WYKONYWANIA ZADAÑ PUBLICZNYCH
§ 16
1. Dzia³alno¶æ organów Gminy jest jawna. Ograniczenie jawno¶ci mo¿e wynikaæ bezpo¶rednio z ustaw.
2. Jawno¶æ dzia³ania Rady, jej Komisji i Wójta zapewnia siê w szczególno¶ci poprzez :
a) udzielanie zainteresowanym informacji dotycz±cych prac Rady, jej Komisji oraz Wójta,
b) informowanie obywateli o terminach planowanych posiedzeñ organów Gminy
i Komisji poprzez wywieszanie stosownych og³oszeñ na tablicy w urzêdzie gminy oraz w internecie, na 3 dni przed planowanym posiedzeniem,
c) wstêp na sesje rady i posiedzenia komisji,
d) umo¿liwianie prasie, radiu i telewizji sporz±dzanie sprawozdañ z obrad rady gminy,
e) umo¿liwienie dostêpu do protoko³ów sesji, uchwa³ Rady Gminy, protoko³ów
z komisji, zarz±dzeñ Wójta, protoko³ów z zebrañ wiejskich tak¿e na stronach internetowych.
§ 17
1. Dostêp do dokumentów, o których mowa wy¿ej, realizowany jest przez Sekretarza Gminy lub upowa¿nionego przez niego innego pracownika ? w godzinach pracy Urzêdu Gminy.
2. Sekretarz Gminy oraz obs³uga Rady umo¿liwia wgl±d do protoko³ów sesji, uchwa³ Rady, protoko³ów z posiedzeñ komisji, zarz±dzeñ Wójta, protoko³ów z zebrañ wiejskich oraz innych dokumentów, odzwierciedlaj±cych wykonywanie zadañ publicznych.
3. Z dokumentów, o których mowa w ust. 2 zainteresowany mo¿e sporz±dzaæ notatki, kserokopie, wydruki, zapisy na no¶nikach elektronicznych itp.
§ 18
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie maj± zastosowanie przepisy
powszechnie obowi±zuj±ce, a w szczególno¶ci przepisy:
1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorz±dzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591
z 2001 r. z pó¼n. zm.),
2. ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpo¶rednim wyborze wójta, burmistrza
i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984 z pó¼n. zm.),
3. ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorz±dowych (tekst jedn.
z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1593 z pó¼n. zm.),
4. ustawy z dnia 26 listopada 1999 r. o finansach publicznych (tekst jedn. z 2003 r. Dz. U. Nr 15, poz. 148 z pó¼n. zm.),
5. ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o og³aszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Z 2007 r. Dz. U. Nr 68, poz. 449, z pó¼n. zm.).
CZÊ¦Æ VII
ZASADY I TRYB DZIA£ANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 19
Rada kontroluje dzia³alno¶æ Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy ? w tym celu powo³uje Komisjê Rewizyjn±.
§ 20
Zakres dzia³ania Komisji Rewizyjnej obejmuje:
1. kontrolê pracy urzêdu gminy, jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych – w szczególno¶ci ocenê:
a) realizacji zadañ statutowych,
b) wykorzystania ¶rodków finansowych,
c) sposobu gospodarowania powierzonym mieniem,
2. wyra¿anie opinii w sprawach:
a) wykonania bud¿etu Gminy za dany rok,
b) udzielenia lub nieudzielania absolutorium,
3. wystêpowanie do Rady z wnioskiem w sprawach absolutorium,
4. inne zadania kontrolne, zlecone przez Radê.
§ 21
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolê w oparciu o kryteria:
1. legalno¶ci ? badanie zgodno¶ci dzia³ania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa oraz uchwa³ami Rady,
2. gospodarno¶ci,
3. rzetelno¶ci ? badanie, czy zadania realizowane s± sumiennie, solidnie i zgodnie
z przepisami.
§ 22
Tryb pracy Komisji Rewizyjnej:
1. Komisja Rewizyjna dzia³a w oparciu o roczne plany pracy, które przedk³ada Radzie do zatwierdzenia.
2. Komisja Rewizyjna realizuje kontrole zgodnie z planem pracy oraz wy³±cznie na zlecenie Rady .
3. Rada zlecaj±c przeprowadzenie kontroli okre¶la jej zakres, przedmiot oraz termin jej przeprowadzenia.
4. Przewodnicz±cy Komisji Rewizyjnej zawiadamia Wójta o zamiarze przeprowadzenia kontroli ? co najmniej 7 dni przed jej planowanym terminem.
§ 23
1. W sk³ad Komisji Rewizyjnej wchodzi nie mniej ni¿ 5 radnych z uwzglêdnieniem zasad przewidzianych w ustawie o samorz±dzie gminnym.
2. Przewodnicz±cy Komisji Rewizyjnej wybierany jest na pierwszej sesji nowo wybranej Rady.
3. Przewodnicz±cy Komisji Rewizyjnej:
a) organizuje prace Komisji Rewizyjnej,
b) ustala termin posiedzeñ Komisji Rewizyjnej ? nie rzadziej ni¿ raz na kwarta³,
c) kieruje obradami Komisji Rewizyjnej,
d) sk³ada Radzie pisemne sprawozdanie z dzia³alno¶ci Komisji Rewizyjnej.
§ 24
Szczegó³owy zakres i tryb dzia³ania Komisji Rewizyjnej okre¶la Regulamin Komisji Rewizyjnej, stanowi±cy za³±cznik nr 3 do niniejszego statutu.
CZÊ¦Æ IX
POSTANOWIENIA KOÑCOWE
§ 25
Zmiany niniejszego Statutu dokonuje Rada w trybie w³a¶ciwym do jego uchwalenia.?
§ II
Trac± moc uchwa³y:
1. Uchwa³a Nr XV/124/03 Rady Gminy w Brennej z dnia 2 grudnia 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Brenna,
2. Uchwa³a Nr XXIX/245/2004 Rady Gminy w Brennej z dnia 30 grudnia 2004 r.
w sprawie zmian w Statucie Gminy Brenna
§ III
Wykonanie uchwa³y powierza siê Wójtowi Gminy Brenna.
§ IV
Uchwa³a wchodzi w ¿ycie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzêdowym
Województwa ¦l±skiego.