Dotacje unijne w rolnictwie - Brenna.org.pl
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej lub Ukryj komunikat
Facebook
Na skróty:

Informacje dla mieszkañców

Poradnik interesanta

Wie¶ci znad Brennicy

Rozk³ad jazdy

Wojskowa Komenda Uzupe³nieñ

Wa¿ne adresy i telefony

Kamera LODOWISKO

Kamera AMFITEATR

Dostêp do aktów prawnych

Newsletter
Dotacje unijne w rolnictwie

O czym nale¿y wiedzieæ korzystaj±c z dotacji unijnej na inwestycje w rolnictwie

Niniejsze opracowanie dotyczy dzia³añ PROW 2007-2013 wdra¿anych przez ARiMR, przeznaczonych na wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych, tj.:
? 121 Modernizacja gospodarstw rolnych,
? 311 Ró¿nicowanie w kierunku dzia³alno¶ci nierolniczej.

Zawarte w opracowaniu informacje i wskazówki powinny u³atwiæ Beneficjentom prawid³ow± realizacjê operacji w ramach ww. dzia³añ, a tym samym pomóc unikn±æ niepotrzebnych problemów i komplikacji przy jej rozliczaniu. Operacja stanowi odpowiednik pojêcia ?projekt?, stosowanego w przypadku SPO ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora ¿ywno¶ciowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006?.

Z uwagi na uniwersalny charakter wiêkszo¶ci tre¶ci zawartych w opracowaniu znajdzie ono równie¿ zastosowanie w odniesieniu do innych dzia³añ inwestycyjnych PROW 2007-2013.

O czym warto pamiêtaæ sk³adaj±c wniosek o przyznanie pomocy
Prawid³owe wype³nienie wniosku o przyznanie pomocy w istotny sposób wp³ywa na czas i wynik jego weryfikacji. Dlatego te¿ Wnioskodawca przygotowuj±c dokumenty aplikacyjne powinien postêpowaæ zgodnie z Instrukcj± wype³niania Wniosku o przyznanie pomocy, przygotowan± dla poszczególnych dzia³añ. Instrukcja ta bowiem stanowi pomoc w poprawnym wype³nieniu wniosku oraz sporz±dzeniu niezbêdnych za³±czników.
Przed przygotowaniem wniosku Wnioskodawca powinien zapoznaæ siê ze wszystkimi warunkami, na jakich udzielana jest pomoc w danym dzia³aniu. W tym celu zalecane jest dok³adne zapoznanie siê z przepisami odpowiednich rozporz±dzeñ Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegó³owych warunków i trybu przyznawania pomocy w ramach poszczególnych dzia³añ.
Sk³adaj±c wniosek o przyznanie pomocy nale¿y przede wszystkim pamiêtaæ o wype³nieniu wszystkich wymaganych pól wniosku oraz o za³±czeniu wszystkich dokumentów niezbêdnych do przeprowadzenia wstêpnej weryfikacji spe³niania podstawowych wymogów formalnych, wskazanych m.in. w czê¶ci VI wniosku – Informacja o za³±cznikach. Wniosek, w którym Agencja stwierdzi uchybienia lub braki w tym zakresie, zostanie bowiem odrzucony w ramach wstêpnej weryfikacji (preselekcji), gdy¿ na tym etapie oceny nie ma mo¿liwo¶ci dokonywania przez Wnioskodawcê jakichkolwiek uzupe³nieñ, czy te¿ dokonywania poprawek w z³o¿onej aplikacji. Mo¿liwo¶æ dokonywania uzupe³nieñ i poprawek istnieje dopiero na nastêpnych – po preselekcji ? etapach oceny wniosku. Mo¿liwo¶æ ta dotyczy tylko tych wniosków, które spe³ni± podstawowe wymogi formalne, weryfikowane na etapie preselekcji.

Przed z³o¿eniem wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca powinien siê upewniæ, czy wskazane przez niego w ww. czê¶ci VI wniosku za³±czniki i ich liczba odpowiadaj± stanowi faktycznemu. Jednocze¶nie dane zawarte w za³±cznikach musz± byæ zgodne z danymi we wniosku. Ponadto, dane te musz± byæ zgodne z danymi dotycz±cymi Wnioskodawcy i gospodarstwa, podanymi w innych wnioskach. Oznacza to, i¿ np. w dzia³aniu 121 Modernizacja gospodarstw rolnych dane charakteryzuj±ce gospodarstwo rolne Wnioskodawcy w zakresie:
produkcji ro¶linnej ? przedstawione w Planie Rozwoju Gospodarstwa, Wyliczeniu wielko¶ci ekonomicznej gospodarstwa rolnego oraz w czê¶ci III.A wniosku: Informacja o powierzchni dzia³ek ewidencyjnych(..) uprawy oraz ich powierzchnie musz± byæ zgodne z danymi z ewidencji gruntów, podanymi we wnioskach dla p³atno¶ci bezpo¶rednich,
produkcji zwierzêcej – przedstawione w Planie Rozwoju Gospodarstwa oraz w Wyliczeniu wielko¶ci ekonomicznej gospodarstwa rolnego musz± byæ spójne z danymi zawartymi w bazie Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierz±t (IRZ).

W przypadku operacji obejmuj±cych roboty budowlane do wniosku o przyznanie pomocy nale¿y za³±czyæ:
Kosztorys inwestorski (orygina³), wykonany metod± kalkulacji:
uproszczonej – w przypadku planowania wykonania robót w systemie zlecenia,
szczegó³owej – w przypadku planowania wykonania robót we w³asnym zakresie;
Ostateczne pozwolenie na budowê lub decyzjê o ¶rodowiskowych uwarunkowaniach lub pozwolenie wodnoprawne lub w przypadku, gdy przedmiotem operacji jest wykonanie studni – decyzja o zatwierdzeniu projektu prac geologicznych – je¿eli na podstawie przepisów prawa budowlanego lub przepisów prawa geologicznego i górniczego lub przepisów prawa wodnego istnieje obowi±zek uzyskania tych pozwoleñ (orygina³ lub kopia);
Zg³oszenie zamiaru wykonania robót budowlanych w³a¶ciwemu organowi, potwierdzone przez ten organ,
wraz z:
? o¶wiadczeniem wnioskodawcy, ¿e w terminie 30 dni od dnia zg³oszenia zamiaru wykonania robót budowlanych, w³a¶ciwy organ nie wniós³ sprzeciwu,
lub
? za¶wiadczeniem wydanym przez w³a¶ciwy organ, ¿e nie wniós³ sprzeciwu wobec zg³oszonego zamiaru wykonania robót budowlanych,
o ile nie jest wymagane pozwolenie na budowê.

Pamiêtajmy, i¿ prawid³owo przygotowany wniosek o przyznanie pomocy w ramach PROW 2007-2013 to taki, w którym:
wype³niono czytelnie, bez b³êdów wszystkie jego ?pola?, wstawiono kreski w ?polach?, które nie dotycz± Wnioskodawcy, chyba ¿e w Instrukcji podano inaczej,
za³±czono aktualne, wymagane za³±czniki,
poszczególne rodzaje danych s± spójne z danymi zawartymi we wnioskach dotycz±cych innych rodzajów p³atno¶ci oraz w bazie IRZ .
O czym nale¿y wiedzieæ rozpoczynaj±c realizacjê operacji

1. Formalne uwarunkowania zwi±zane z rozpoczêciem operacji

Wnioskodawca staje siê Beneficjentem danego dzia³ania PROW 2007-2013 z chwil± podpisania umowy przyznania pomocy. Zgodnie z zapisami umowy za moment rozpoczêcia realizacji operacji lub jej etapu uznaje siê podjêcie przez Beneficjenta jakichkolwiek czynno¶ci bezpo¶rednio z ni± zwi±zanych (§ 3 ust. 7 ka¿dej z umów). Zakres tych czynno¶ci obejmuje m.in. poniesienie kosztów kwalifikowalnych operacji, w tym dokonanie p³atno¶ci za dostawy, us³ugi lub roboty budowlane (§3 ust.5).

W przypadku dzia³ania 311 istnieje mo¿liwo¶æ rozpoczêcia operacji od dnia z³o¿enia wniosku o przyznanie pomocy. W dzia³aniu 121 Wnioskodawcy, którzy z³o¿yli wnioski w ramach naboru przeprowadzonego w 2007 r., mogli rozpocz±æ realizacjê operacji (etapu) przed podpisaniem umowy, ale nie wcze¶niej ni¿ 20 marca 2008 roku. Przewiduje siê, i¿ w nastêpnych naborach równie¿ w ramach dzia³ania 121 bêdzie wprowadzona mo¿liwo¶æ rozpoczynania operacji od dnia z³o¿enia wniosku.

Nale¿y podkre¶liæ, i¿ do momentu podpisania umowy przyznania pomocy koszty s± ponoszone na wy³±czne ryzyko Wnioskodawcy. Dopiero bowiem umowa uznaje kwalifikowalno¶æ konkretnych pozycji kosztów i przyznaje Beneficjentowi prawo do okre¶lonej ich refundacji, po zrealizowaniu operacji zgodnie z postanowieniami umowy. Je¶li natomiast nie zostanie podpisana umowa, tj. nie zostanie przyznana pomoc finansowa, Wnioskodawca bêdzie musia³ sfinansowaæ rozpoczêt± operacjê z w³asnych ¶rodków. Jednocze¶nie, w takim przypadku Wnioskodawcy nie bêd± przys³ugiwaæ roszczenia z tytu³u niezawarcia umowy ani o zwrot kosztów poniesionych na realizacjê operacji. Agencja nie mo¿e podpisaæ umowy z Wnioskodawc± i dofinansowaæ operacji, je¿eli m.in.:
nie zostan± spe³nione kryteria dostêpu do pomocy,
z³o¿ony wniosek nie spe³ni obowi±zuj±cych wymogów,
zabraknie ¶rodków na dofinansowanie operacji w ramach danego dzia³ania.

Decyduj±c siê na rozpoczêcie operacji przed podpisaniem umowy, Wnioskodawca powinien j± realizowaæ zgodnie z zakresem okre¶lonym w zestawieniu rzeczowo-finansowym, stanowi±cym za³±cznik do z³o¿onego wniosku o przyznanie pomocy. W zakresie tym bowiem Wnioskodawca nie mo¿e ? bez stosownego wezwania Agencji – dokonywaæ ¿adnych zmian przed podpisaniem umowy.

Mo¿liwo¶æ dokonania jednorazowej zmiany w zestawieniu rzeczowo-finansowym zosta³a wprowadzona wy³±cznie w stosunku do Wnioskodawców, którzy z³o¿yli wnioski o przyznanie pomocy w naborze przeprowadzonym w 2007 r. w ramach dzia³ania 121 Modernizacja gospodarstw rolnych. Wnioskodawcy ci maj± mo¿liwo¶æ dokonania zmiany i jej zg³oszenia tylko do momentu podpisania umowy z ARiMR, przy czym zmiana ta nie mo¿e spowodowaæ zwiêkszenia kwoty pomocy okre¶lonej we wniosku. Przewiduje siê, i¿ w nastêpnych naborach takiej mo¿liwo¶ci ju¿ nie bêdzie.
2. Mo¿liwo¶ci dokonywania zmian w umowie w trakcie realizacji operacji
Przed podpisaniem umowy przyznania pomocy Beneficjent powinien zapoznaæ siê z jej tre¶ci±, w tym szczególnie z zapisami dotycz±cymi zobowi±zañ, jakie ci±¿yæ bêd± na nim po zakoñczeniu inwestycji i jej rozliczeniu. Powinien mieæ pewno¶æ, i¿ bêdzie w stanie wywi±zaæ siê z tych zobowi±zañ.
Umowa przyznania pomocy okre¶la m.in.:
zakres i cel operacji,
prawa i obowi±zki stron (ARiMR i Beneficjenta),
wysoko¶æ i maksymalny poziom przyznanej pomocy,
zobowi±zania Beneficjenta,
warunki i okoliczno¶ci, w jakich umowa mo¿e byæ zmieniona,
tryb i warunki dokonywania p³atno¶ci.

Zmiana umowy mo¿e byæ dokonana na wniosek ka¿dej ze stron. Nale¿y przy tym pamiêtaæ, i¿ wprowadzane w umowie zmiany musz± mieæ formê pisemnego aneksu, pod rygorem niewa¿no¶ci. Beneficjent powinien uzgodniæ z Agencj± planowane zmiany przed ich dokonaniem, ¿eby nie nara¿aæ siê na utratê ca³o¶ci lub czê¶ci pomocy. Ka¿dy wniosek o dokonanie zmiany jest rozpatrywany indywidualnie, przy czym w ¿adnym przypadku nie mo¿e ona dotyczyæ:
zwiêkszenia kwoty pomocy okre¶lonej w umowie,
zmiany celu operacji,
zmiany zobowi±zania o niefinansowaniu operacji z udzia³em innych ¶rodków publicznych, przyznanych w zwi±zku z realizacj± tej operacji.
Dokonywane zmiany nie mog± równie¿ wp³ywaæ na spe³nianie przez Beneficjenta innych kryteriów dostêpu. Jednocze¶nie zakres dokonywanych zmian musi byæ uzasadniony pod wzglêdem ekonomiczno-technicznym.
W przypadku zamiaru zwiêkszenia zakresu lub wysoko¶ci kosztów kwalifikowalnych operacji w ramach jednego z etapów i ich zmniejszenia w ramach etapu pó¼niejszego Beneficjent powinien wyst±piæ z wnioskiem o zmianê umowy najpó¼niej na 40 dni kalendarzowych przed up³ywem terminu z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ po¶redni± w ramach etapu, którego zwiêkszenie dotyczy. W sytuacji niedotrzymania tego terminu wyp³ata pomocy bêdzie mog³a byæ dokonana do wysoko¶ci przewidzianej w umowie dla poszczególnych transz.
Je¿eli natomiast Beneficjent planuje zmniejszenie zakresu lub wysoko¶ci kosztów kwalifikowalnych operacji w ramach wcze¶niejszego etapu i ich zwiêkszenie w ramach etapu pó¼niejszego, mo¿e wyst±piæ z takim wnioskiem najpó¼niej w dniu z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ po¶redni± w ramach etapu, którego zmniejszenie dotyczy. W przypadku niedotrzymania tego terminu wniosek o zmianê umowy nie zostanie rozpatrzony pozytywnie w zakresie etapu, którego dotyczy wniosek o p³atno¶æ, co oznacza, i¿ Agencja rozpatrzy go zgodnie z postanowieniami zawartej umowy.
W przypadku dokonywania innych zmian w umowie, tj. dotycz±cych:
zakresu rzeczowego operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowi±cym Za³±cznik nr 1 do umowy przyznania pomocy, czy wykazu dzia³ek ewidencyjnych, na których w ramach operacji realizowane s± inwestycje trwale zwi±zane z nieruchomo¶ci± ? wniosek powinien zostaæ z³o¿ony przed planowan± zmian±, lub najpó¼niej w dniu z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ: ostateczn± (w przypadku operacji 1-etapowych) lub po¶redni± – w ramach etapu, w którym zosta³a dokonana ta zmiana (w przypadku niedotrzymania tego terminu Agencja rozpatrzy wniosek o p³atno¶æ zgodnie z postanowieniami zawartej umowy).
terminu z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ ? wniosek o zmianê sk³ada siê najpó¼niej na 40 dni kalendarzowych przed up³ywem terminu z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ po¶redni± lub ostateczn±

Zmiana umowy nie bêdzie wymagana m.in. w przypadku:
zmiany danych identyfikacyjnych ? Beneficjent zobowi±zany jest jednak do niezw³ocznego przes³ania pisemnej informacji w tym zakresie do w³a¶ciwego ze wzglêdu na miejsce realizacji operacji oddzia³u regionalnego Agencji. W przeciwnym wypadku wszelka korespondencja przesy³ana na adres zawarty w umowie uznawana bêdzie za dorêczon±, co mo¿e nie¶æ negatywne skutki dla Beneficjenta,
zmian powsta³ych przy realizacji operacji o charakterze budowlanym, wynikaj±cych z praktycznych rozwi±zañ realizacji inwestycji, nie naruszaj±cych przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 z pó¼n. zm.) i wydanych na podstawie decyzji w³a¶ciwych organów oraz nie wp³ywaj±cych na cel i przeznaczenie operacji.

3. Wymogi zwi±zane z realizacj± operacji

Zgodnie z zapisami umowy przyznania pomocy realizacja operacji lub jej etapu obejmuje:
wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z Zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji stanowi±cym Za³±cznik nr 1 do umowy,
udokumentowanie wykonania robót, dostaw lub us³ug w zakresie rzeczowym i finansowym,
poniesienie przez Beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji, w tym dokonanie p³atno¶ci za dostawy, us³ugi lub roboty budowlane, nie pó¼niej ni¿ do dnia z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ lub ostatniego uzupe³nienia informacji maj±cych istotny wp³yw na ocenê wniosku o p³atno¶æ,
w przypadku nabycia rzeczy na podstawie umowy leasingu – przeniesienie praw w³asno¶ci nie pó¼niej ni¿ do dnia z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ dla etapu, w ramach którego po raz ostatni bêd± rozliczane koszty leasingu,
osi±gniêcie zak³adanego celu operacji nie pó¼niej ni¿ do dnia z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ ostateczn±.
Stosownie do zakresu operacji, realizacja operacji lub jej etapu obejmuje równie¿:
uzyskanie wymaganych odrêbnymi przepisami oraz postanowieniami umowy: opinii, za¶wiadczeñ, uzgodnieñ, pozwoleñ lub decyzji zwi±zanych z realizacj± tej operacji,
zamontowanie oraz uruchomienie nabytych maszyn, urz±dzeñ, infrastruktury technicznej, w tym wyposa¿enia,
za³o¿enia sadów lub plantacji wieloletnich.
3.1 Wykonanie zakresu rzeczowego
Zakres ten okre¶lony jest w Zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowi±cym za³±cznik do ka¿dej umowy, w którym planowane do poniesienia koszty zosta³y pogrupowane w zadania (lub grupy zadañ) oraz podzielone na trzy kategorie:
koszty inwestycyjne nie objête leasingiem (ki),
koszty inwestycyjne objête leasingiem (kl),
koszty ogólne (ko).
3.2 Udokumentowanie wykonania robót, dostaw lub us³ug w zakresie rzeczowym i finansowym oraz uzyskanie wymaganych odrêbnymi przepisami i postanowieniami umowy: za¶wiadczeñ, pozwoleñ, opinii lub innych decyzji
Warunkiem prawid³owej realizacji operacji jest nie tylko wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z umow±, ale równie¿ jego w³a¶ciwe udokumentowanie. Zakres wymaganej dokumentacji wynika przede wszystkim z rodzaju realizowanej operacji, jak równie¿ wymogów formalno-prawnych, bêd±cych konsekwencj± obowi±zuj±cych przepisów.
Je¿eli przedmiotem operacji jest budowa lub remont po³±czony z modernizacj± obiektów budowlanych lub zakup maszyn i urz±dzeñ wymagaj±cych monta¿u lub rozruchu, ju¿ w trakcie realizacji operacji nale¿y gromadziæ dokumenty potwierdzaj±ce odbiór/wykonanie prac, tj. protoko³y odbioru robót lub protoko³y z monta¿u lub rozruchu maszyn i urz±dzeñ. Stanowiæ one bêd± za³±czniki do wniosku o p³atno¶æ.
Je¿eli roboty lub monta¿ maszyn i urz±dzeñ s± wykonane z udzia³em pracy w³asnej, Beneficjent zamiast protoko³ów odbioru robót lub monta¿u/rozruchu maszyn i urz±dzeñ, bêdzie móg³ za³±czyæ o¶wiadczenie o poprawnym wykonaniu robót budowlanych lub monta¿u lub rozruchu z udzia³em ¶rodków w³asnych.
W ww. o¶wiadczeniu nale¿y podaæ opis zakresu i ilo¶ci robót (jakie roboty zosta³y wykonane oraz ile ich wykonano), zapis o u¿yciu do wykonania robót budowlanych materia³ów budowlanych zakupionych wg za³±czanych do wniosku faktur oraz o poprawnym wykonaniu robót.

W przypadku wyst±pienia istotnych odstêpstw od projektu budowlanego lub od decyzji o pozwoleniu na budowê, lub, gdy Beneficjent w trakcie realizacji prac zmieni system ich wykonania – przy czym nie wszystkie roboty budowlane w ramach projektu zosta³y zlecone do wykonania i jednocze¶nie nie zawarto aneksu do umowy – Beneficjent do wniosku o p³atno¶æ bêdzie musia³ za³±czyæ Kosztorys powykonawczy sporz±dzony metod± kalkulacji uproszczonej lub szczegó³owej, w zale¿no¶ci od sposobu wykonywania robót budowlanych z podaniem podstawy wyceny oraz rysunki zamienne do projektu budowlanego. Wymóg taki dotyczy Beneficjentów dzia³añ 121 ?Modernizacja gospodarstw rolnych? oraz 311 ?Ró¿nicowanie w kierunku dzia³alno¶ci nierolniczej?.
W przypadku, gdy operacja obejmuje zakup maszyn lub urz±dzeñ zakupionych w krajach spoza Unii Europejskiej, Beneficjent musi pamiêtaæ, i¿ przy sk³adaniu wniosku o p³atno¶æ s± wymagane atesty lub certyfikaty lub deklaracje zgodno¶ci lub inne równowa¿ne dokumenty potwierdzaj±ce, ¿e maszyny i urz±dzenia objête wspó³finansowaniem spe³niaj± normy wspólnotowe maj±ce do nich zastosowanie. Wymóg taki obowi±zuje w przypadku, gdy maszyny i urz±dzenia zosta³y zakupione od sprzedawcy, którego adres wskazany na fakturze lub dokumencie o równowa¿nej warto¶ci dowodowej znajduje siê poza obszarem UE.
Je¶li realizowane w ramach operacji roboty budowlane wymagaj± pozwolenia na budowê, Beneficjent powinien równie¿ uzyskaæ pozwolenie na u¿ytkowanie obiektu albo zawiadomiæ w³a¶ciwy organ o zakoñczeniu budowy. Zgodnie z obowi±zuj±cymi w tym zakresie przepisami prawa budowlanego, uzyskanie pozwolenia na u¿ytkowanie obiektu budowlanego wymagane jest w sytuacji, je¶li:
w wydanym pozwoleniu na budowê w³a¶ciwy organ na³o¿y³ na Beneficjenta taki obowi±zek lub na³o¿y³ taki obowi±zek innymi decyzjami, albo
w³a¶ciwy organ stwierdzi³, ¿e zg³oszony przez Beneficjenta obiekt budowlany zosta³ wykonany z naruszeniem warunków okre¶lonych w pozwoleniu na budowê, albo
przyst±pienie do u¿ytkowania obiektu budowlanego lub jego czê¶ci nast±pi³o przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych.
Beneficjent jest równie¿ zobowi±zany do uzyskania stosownych za¶wiadczeñ, pozwoleñ, opinii i innych decyzji wynikaj±cych z odrêbnych przepisów, w szczególno¶ci weterynaryjnych, sanitarnych i ochrony ¶rodowiska.
3.3 Poniesienie przez Beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji
Realizacja operacji wi±¿e siê z konieczno¶ci± poniesienia przez Beneficjenta kosztów kwalifikowalnych, tj. tych kosztów operacji, które mog± podlegaæ dofinansowaniu w ramach Programu. Dokonanie p³atno¶ci za dostawy, us³ugi lub roboty budowlane powinno nast±piæ nie pó¼niej ni¿ do dnia z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ lub ostatniego uzupe³nienia informacji maj±cych istotny wp³yw na ocenê wniosku o p³atno¶æ.
Zakres kosztów kwalifikowalnych zosta³ okre¶lony w rozporz±dzeniach Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegó³owych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poszczególnych dzia³añ .
3.4 Dokumentowanie poniesionych kosztów
Poniesienie kosztów kwalifikowalnych wymaga w³a¶ciwego udokumentowania, co wi±¿e siê z konieczno¶ci± gromadzenia:
orygina³ów faktur lub innych dokumentów ksiêgowych o równowa¿nej warto¶ci dowodowej,
dowodów zap³aty, które potwierdzaj± poniesione wydatki.
Do dnia wyst±pienia z wnioskiem o p³atno¶æ dotycz±cym danego etapu (wniosek o p³atno¶æ po¶redni±) lub operacji (wniosek o p³atno¶æ ostateczn±), wszystkie faktury lub inne dokumenty ksiêgowe o równowa¿nej warto¶ci dowodowej musz± zostaæ op³acone w ca³o¶ci, ³±cznie z podatkiem od towarów i us³ug (VAT), który nie jest kosztem kwalifikowalnym.
W przypadku p³atno¶ci bezgotówkowych dokonywanych w innych walutach ni¿ z³oty nale¿y podaæ, po jakim kursie dokonano p³atno¶ci. Do przeliczeñ kwoty z waluty obcej na z³ote nale¿y przyj±æ kurs podany przez bank Beneficjenta. Oznacza to, ¿e kwotê z faktury lub dokumentu o równowa¿nej warto¶ci dowodowej nale¿y przeliczyæ z waluty obcej na z³ote po kursie sprzeda¿y waluty stosowanym przez bank Beneficjenta z dnia dokonania transakcji zap³aty.

W przypadku p³atno¶ci gotówkowych dokonywanych w walutach innych ni¿ z³oty, warto¶æ transakcji nale¿y przeliczaæ na z³ote wed³ug wyliczonego i og³oszonego przez NBP bie¿±cego kursu sprzeda¿y waluty obcej z dnia dokonania transakcji zap³aty.

Uwaga:

P³atno¶ci gotówkowe oraz p³atno¶ci dokonane kart± nie bêd± uznawane w przypadku dzia³ania 121 ?Modernizacja gospodarstw rolnych?, gdy przedmiotem zakupu by³y maszyny i urz±dzania u¿ywane.
W pozosta³ych przypadkach ? dotyczy dzia³ania 121 ?Modernizacja gospodarstw rolnych? oraz 311 ?Ró¿nicowanie w kierunku dzia³alno¶ci nierolniczej? – jednorazowa warto¶æ transakcji bez wzglêdu na liczbê wynikaj±cych z niej p³atno¶ci, dokonana za pomoc± gotówki lub karty, nie mo¿e przekroczyæ równowarto¶ci 10 000 z³ brutto.

W przypadku transakcji powy¿ej 10 000 z³ brutto do kosztów kwalifikowalnych operacji zaliczyæ bêdzie mo¿na jedynie te wydatki, które zosta³y op³acone w formie bezgotówkowej przeprowadzonej poleceniem przelewu. Oznacza to, i¿ w przypadku transakcji, których warto¶æ przewy¿sza 10 000 z³, wszystkie p³atno¶ci powinny byæ dokonywane bezgotówkowo. Zakup jednej lub kilku maszyn na podstawie jednej umowy kupna stanowi jedn± transakcjê. Je¶li warto¶æ tej transakcji przekracza 10 000 z³, wszystkie p³atno¶ci powinny byæ dokonywane w formie bezgotówkowej, w tym np. zaliczka, niezale¿nie od tego, ¿e jej warto¶æ nie przekracza 10 000 z³. P³atno¶ci dokonane w formie gotówkowej w przypadku transakcji, których warto¶æ przekracza 10 000 z³, nie bêd± podlegaæ refundacji.

4. Pomoc de minimis

W odniesieniu do pomocy udzielanej w ramach dzia³ania 311 Ró¿nicowanie w kierunku dzia³alno¶ci nierolniczej stosowana jest zasada de minimis, zgodnie z rozporz±dzeniem Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r..

Oznacza to, i¿ zgodnie z obowi±zuj±cymi obecnie przepisami ³±czna kwota pomocy publicznej (wraz z wnioskowan±), wobec której stosowana jest zasada de minimis, nie mo¿e przekroczyæ 200 tys. euro, a dla podmiotów gospodarczych dzia³aj±cych w sektorze transportu drogowego ? 100 tys. euro, w okresie kolejnych trzech lat bud¿etowych. Okres ten nale¿y oceniaæ w sposób ci±g³y, tzn. dla ka¿dego przypadku nowej pomocy de minimis nale¿y ustaliæ ³±czn± kwotê pomocy de minimis przyznan± w ci±gu danego roku bud¿etowego oraz dwóch poprzedzaj±cych go lat bud¿etowych.

W celu udokumentowania faktu, i¿ uzyskana dotychczas pomoc publiczna nie przekroczy³a ww. limitów, do wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca za³±cza Za¶wiadczenie o pomocy de minimis uzyskanej w okresie obejmuj±cym bie¿±cy rok podatkowy oraz dwa poprzedzaj±ce go lata podatkowe albo ? je¶li z takiej formy wsparcia w ww. okresie nie korzysta³ – O¶wiadczenie wnioskodawcy o uzyskanej pomocy de minimis. W momencie natomiast podpisania umowy Agencja wystawia Beneficjentowi za¶wiadczenie o wysoko¶ci przyznanej pomocy de minimis.

Przepisy unijne dotycz±ce pomocy de minimis nak³adaj± na Polskê jako kraj cz³onkowski UE istotne ograniczenia dotycz±ce wspierania zakupu pojazdów przeznaczonych do towarowego transportu drogowego przez podmioty prowadz±ce w tym zakresie dzia³alno¶æ zarobkow±. Dlatego te¿ zakup ww. ¶rodków transportu przez osoby prowadz±ce poni¿ej wymienione rodzaje dzia³alno¶ci gospodarczej (wed³ug kodów PKD), tj.:
Transport drogowy towarów (PKD 49.41.Z),
Transport drogowy towarów pojazdami specjalizowanymi (PKD 60.24.A),
Transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi (PKD 60.24.B),
Wynajem samochodów ciê¿arowych z kierowc± (PKD 60.24.C),
nie stanowi kosztu kwalifikowalnego w ramach omawianego dzia³ania 311. Ograniczenie to nie obejmuje innych elementów kosztów kwalifikowalnych w operacjach realizowanych przez Beneficjentów prowadz±cych dzia³alno¶æ w ramach ww. kodów PKD.

III. O czym nale¿y pamiêtaæ rozliczaj±c inwestycjê

Pierwsze dwie czê¶ci opracowania zawieraj± informacje i wskazówki, których znajomo¶æ powinna u³atwiæ Beneficjentom realizacjê operacji w sposób prawid³owy, a tym samym w istotny sposób ograniczaæ mo¿liwo¶æ wyst±pienia problemów i komplikacji przy rozliczaniu operacji. Niniejsza natomiast czê¶æ dotyczy kwestii zwi±zanych z prawid³owym wype³nianiem wniosku o p³atno¶æ.

1. Terminy sk³adania wniosków o p³atno¶æ

Wniosek o p³atno¶æ Beneficjent sk³ada w celu uzyskania refundacji ¶rodków finansowych przyznanych na podstawie zawartej z Agencj± umowy przyznania pomocy, je¿eli:
zrealizowa³ operacjê lub jej etap oraz poniós³ zwi±zane z tym koszty, zgodnie z warunkami okre¶lonymi w umowie oraz stosownych aktach prawnych dotycz±cych operacji,
zrealizowa³ lub realizuje zobowi±zania okre¶lone w umowie,
udokumentowa³ zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych.

Wniosek o p³atno¶æ Beneficjent sk³ada osobi¶cie lub przez upowa¿nion± osobê bezpo¶rednio w tym samym oddziale regionalnym ARiMR, w którym podpisa³ umowê przyznania pomocy. Wniosek sporz±dza siê na formularzu udostêpnionym przez ARiMR na stronie internetowej Agencji www.arimr.gov.pl oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi www.minrol.gov.pl. Do wniosku nale¿y do³±czyæ wymagane za³±czniki, z których czê¶æ sporz±dza siê na formularzach lub wed³ug wzorów udostêpnionych przez ARiMR.

Beneficjent mo¿e rozliczyæ operacjê w jednym lub kilku etapach. W tym celu powinien z³o¿yæ wniosek o p³atno¶æ. W przypadku realizacji operacji:
w jednym etapie – wniosek o p³atno¶æ ostateczn± sk³ada siê po zrealizowaniu ca³o¶ci operacji;
w kilku etapach – wniosek o p³atno¶æ po¶redni± sk³ada siê po zakoñczeniu realizacji ka¿dego z etapów operacji.

Obowi±zuj±ce konkretnego Beneficjenta daty sk³adania wniosków o p³atno¶æ s± okre¶lone w umowie przyznania pomocy.

Beneficjent mo¿e z³o¿yæ wniosek o p³atno¶æ w terminie wcze¶niejszym ni¿ wynikaj±cy z umowy, je¿eli warunki okre¶lone postanowieniami umowy zosta³y spe³nione. Jednak¿e w takim przypadku bieg terminu na rozpatrzenie takiego wniosku przez Agencjê rozpoczyna siê zgodnie z pierwotnie przewidzianym w umowie. Nie oznacza to jednak, i¿ w przypadku zaistnienia mo¿liwo¶ci organizacyjnych i dostêpno¶ci ¶rodków finansowych wniosek taki nie bêdzie móg³ byæ rozpatrzony w terminie wcze¶niejszym od okre¶lonego w umowie.

W przypadku, gdy Beneficjent obawia siê, ¿e mog± wyst±piæ opó¼nienia w realizacji operacji, istnieje mo¿liwo¶æ wyst±pienia do Agencji o zmianê terminu z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ okre¶lonego w umowie. Wniosek o zmianê umowy przyznania pomocy Beneficjent powinien z³o¿yæ najpó¼niej 40 dni kalendarzowych przed up³ywem terminu z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ, pierwotnie okre¶lonego w umowie.

Je¿eli natomiast Beneficjent nie z³o¿y wniosku o p³atno¶æ w wyznaczonym terminie Agencja dwukrotnie wezwie Beneficjenta do jego z³o¿enia. Je¿eli pomimo tych wezwañ, wniosek nie zostanie z³o¿ony, skutkowaæ to bêdzie wypowiedzeniem umowy. Agencja mo¿e równie¿ uwzglêdniæ wniosek z³o¿ony po terminie, ale wówczas nie bêdzie zobowi±zana do zachowania terminów przewidzianych na jego rozpatrzenie.

Zgodnie z obowi±zuj±cymi w tym zakresie przepisami prawa Agencja rozpatruje wniosek o p³atno¶æ w terminie 3 miesiêcy. Je¿eli wniosek nie zosta³ wype³niony we wszystkich wymaganych pozycjach lub nie do³±czono do niego wymaganych dokumentów, lub wniosek albo dokumenty nie spe³niaj± innych wymagañ, Agencja wzywa Beneficjenta do usuniêcia braków w terminie 21 dni (kalendarzowych) od dorêczenia wezwania. Wezwanie Beneficjenta do wykonania koniecznych poprawek, czy uzupe³nieñ wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku do czasu wykonania przez niego tych czynno¶ci. Je¿eli w trakcie rozpatrywania wniosku niezbêdne jest uzyskanie dodatkowych wyja¶nieñ lub opinii innego podmiotu, lub zajd± nowe okoliczno¶ci budz±ce w±tpliwo¶ci co do mo¿liwo¶ci wyp³aty pomocy, termin rozpatrywania wniosku wyd³u¿a siê równie¿ o czas niezbêdny do uzyskania tych wyja¶nieñ i opinii.

Jako¶æ z³o¿onej dokumentacji ma bezpo¶redni wp³yw na czas weryfikacji wniosku, a tym samym na termin, w jakim Beneficjent uzyska refundacjê kosztów kwalifikowalnych operacji.

2. Na co nale¿y zwracaæ szczególn± uwagê przy wype³nianiu wniosku o p³atno¶æ

Zakres informacji, jaki winien byæ zawarty we wniosku o p³atno¶æ jest zbli¿ony dla wszystkich dzia³añ inwestycyjnych PROW 2007-2013 i obejmuje nastêpuj±ce sekcje:
Identyfikacja Beneficjenta;
Dane z umowy;
Dane dotycz±ce wniosku o p³atno¶æ;
Wykaz faktur lub dokumentów o równowa¿nej warto¶ci dowodowej dokumentuj±cych poniesione koszty kwalifikowalne;
Zestawienie rzeczowo-finansowe z realizacji operacji;
Za³±czniki;
O¶wiadczenie Beneficjenta.

Wystarczaj±c± pomoc± w prawid³owym wype³nieniu wniosku o p³atno¶æ powinna byæ szczegó³owa Instrukcja, dostêpna na stronie internetowej Agencji.

Warto jednak zwróciæ uwagê Beneficjentów na konieczno¶æ zachowania szczególnej staranno¶ci przy sporz±dzaniu wniosku. Dane zawarte w poszczególnych sekcjach wniosku musz± byæ spójne. Oznacza to na przyk³ad, i¿ wnioskowana kwoty pomocy (Sekcja III pkt 15) musi mieæ uzasadnienie w postaci danych zawartych w Wykazie faktur lub dokumentów o równowa¿nej warto¶ci dowodowej dokumentuj±cych poniesione koszty kwalifikowalne (Sekcja IV), które jednocze¶nie musz± byæ zgodne z danymi zapisanymi w Zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji operacji (Sekcja V). Tak przygotowany wniosek powinien pozwoliæ na unikniêcie konieczno¶ci przedstawiania dodatkowych wyja¶nieñ czy nawet ewentualnych sankcji finansowych.

3. Zmiany kosztów kwalifikowalnych i ich konsekwencje

Mo¿e siê okazaæ, i¿ pomimo realizacji pe³nego zakresu operacji, wysoko¶æ poniesionych kosztów kwalifikowalnych ró¿ni siê od zaplanowanych w momencie podpisywania umowy. Ró¿nice te, tzw. odchylenia finansowe, mog± dotyczyæ zarówno poszczególnych pozycji, jak i ca³o¶ci kosztów kwalifikowalnych operacji. Mog± one wynikaæ np. ze zmiany kursów walutowych i zwi±zanej z nimi zmiany cen towarów i us³ug, wynegocjowania przez Beneficjenta znacznych upustów cenowych, wzrostu cen na materia³y budowlane, czy te¿ ogólnego wzrostu cen na rynku.

3.1 Postêpowanie w przypadku wyst±pienia odchyleñ w warto¶ci poszczególnych pozycji kosztów kwalifikowalnych w stosunku do przyjêtych w umowie

W przypadku, gdy okre¶lone pozycje kosztów kwalifikowalnych podane w zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji operacji bêd± wy¿sze o wiêcej ni¿ 10% w stosunku do przyjêtych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowi±cym za³±cznik do umowy, wymagane bêdzie przedstawienie Agencji stosownego uzasadnienia. Agencja jest bowiem zobowi±zana sprawdziæ zasadno¶æ zmian oraz oceniæ ich ewentualny wp³yw na osi±gniêcie zak³adanego celu operacji.

Je¿eli przedstawione w uzasadnieniu argumenty zostan± przez Agencjê zaakceptowane, podstaw± wyliczenia kwoty pomocy bêd± koszty faktycznie poniesione i prawid³owo udokumentowane. W przeciwnym przypadku zostan± uwzglêdnione koszty w wysoko¶ci okre¶lonej w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowi±cym za³±cznik do umowy. Nale¿y przy tym jednak pamiêtaæ, i¿ ogólna kwota pomocy zapisana w umowie nie mo¿e ulec zwiêkszeniu.
Przyk³ad 1
Operacja realizowana w ramach Dzia³ania 121 przez Beneficjenta spe³niaj±cego kryteria m³odego rolnika, gospodaruj±cego na obszarach ONW, dotyczy zakupu ci±gnika oraz opryskiwacza.

Koszty kwalifikowalne wed³ug Zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, bêd±cego za³±cznikiem do umowy 90 000 z³,
w tym:
ci±gnik 70 000 z³
opryskiwacz 20 000 z³
Kwota pomocy wed³ug umowy – 54 000 z³ (nie wiêcej ni¿ 60% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji).
Beneficjent wynegocjowa³ upust cenowy w wysoko¶ci 4 000 z³ na zakup ci±gnika, ale jednocze¶nie wzros³a o 3 000 z³ cena opryskiwacza
Koszty kwalifikowalne wed³ug Zestawienia rzeczowo-finansowego z realizacji operacji we wniosku o p³atno¶æ: 89 000 z³, w tym:
ci±gnik 66 000 z³
opryskiwacz 23 000 z³
Wyliczenie wska¼nika odchyleñ kosztów kwalifikowalnych:
dla ci±gnika
66 000 z³ ? 70 000 z³= – 4 000 z³ – 4 000 / 70 000*100% = – 5,7%
Koszt zakupu ci±gnika podany w Zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji operacji we wniosku o p³atno¶æ jest ni¿szy od kosztu przyjêtego w Zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, bêd±cym za³±cznikiem do umowy, co oznacza, i¿ Beneficjent nie musi tej zmiany uzasadniaæ.
dla opryskiwacza
23 000 z³ ? 20 000 z³ = 3 000 z³
3 000 / 20 000*100% = + 15%
Koszt zakupu opryskiwacza podany w Zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji operacji we wniosku o p³atno¶æ jest wy¿szy o 15 % od kosztu przyjêtego w Zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, bêd±cym za³±cznikiem do umowy. Dlatego te¿ dodatkowym za³±cznikiem do wniosku o p³atno¶æ bêdzie sporz±dzone w oryginale Uzasadnienie zmian dokonanych w poszczególnych pozycjach Zestawienia rzeczowo-finansowego z realizacji operacji.
Zak³adaj±c, i¿ Agencja uzna zasadno¶æ zmian w ww. pozycjach kosztów, to ca³kowite koszty kwalifikowalne wynios± 89 000 z³. Kwota pomocy do wyp³aty wyniesie natomiast 53 400 z³ (60% z kwoty 89 000 z³) a nie 54 000 z³, poniewa¿ zmniejszeniu uleg³a suma kosztów kwalifikowalnych.

Przyk³ad 2
Operacja realizowana w ramach dzia³ania 311, zwi±zana z rozwojem us³ug obejmuje remont po³±czony z modernizacj± budynku mieszkalnego.
Koszty kwalifikowalne wed³ug Zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, bêd±cego za³±cznikiem do umowy: 195 000 z³,
w tym:
prace budowlane 95 000 z³
zakup wyposa¿enia 85 000 z³
koszty ogólne 15 000 z³ (8,6% pozosta³ych kosztów kwalifikowanych)
Kwota pomocy wed³ug umowy ? 97 500 z³ (nie wiêcej ni¿ 50% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji).
W trakcie realizacji wzros³y koszty ogólne, jednocze¶nie ró¿nym zmianom uleg³y pozosta³e koszty kwalifikowalne.
.Koszty kwalifikowalne wed³ug Zestawienia rzeczowo-finansowego z realizacji operacji we wniosku o p³atno¶æ: 194 000 z³, w tym:
prace budowlane 90 000 z³
zakup wyposa¿enia 87 000 z³
koszty ogólne 17 000 z³
Wyliczenie wska¼nika odchyleñ kosztów kwalifikowalnych:dla prac budowlanych
90 000 ? 95 000 = – 5 000 z³ – 5 000 / 95 000*100% = – 5,3%
Koszt prac budowlanych podany w Zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji operacji we wniosku o p³atno¶æ jest ni¿szy od kosztu przyjêtego w Zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, bêd±cym za³±cznikiem do umowy co oznacza, i¿ Beneficjent nie musi tej zmiany uzasadniaæ.
dla zakupu i monta¿u wyposa¿enia
87 000 ? 85 000 = 2 000 z³
2 000/85 000*100 = 2,35%
Koszt zakupu monta¿u wyposa¿enia podany w Zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji operacji we wniosku o p³atno¶æ jest wy¿szy od kosztu przyjêtego w Zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, bêd±cym za³±cznikiem do umowy o 2,35%, co oznacza, i¿ Beneficjent nie musi tej zmiany uzasadniaæ.
dla kosztów ogólnych
17 000 ? 15 000 = 2 000 z³
2 000/15 000*100 = + 13,3 %
Mo¿liwo¶æ wyst±pienia omawianych odchyleñ finansowych nie dotyczy kosztów ogólnych, które nie mog± byæ wy¿sze od przyjêtych w umowie, z uwzglêdnieniem ewentualnej zmiany wynikaj±cej z aneksu. Oznacza to, i¿ w omawianym przyk³adzie za kwalifikowalne bêd± mog³y byæ uznane koszty ogólne przyjête w umowie, tj. 15 000 z³, mimo i¿ ich kwota podana we wniosku o p³atno¶æ (17 000 z³) nie przekraczaj± granicznego, 10% wska¼nika ich udzia³u w pozosta³ych kosztach kwalifikowalnych. W tej sytuacja ca³kowite koszty kwalifikowalne operacji wynios± 192 000 z³ (90 000 z³ + 87 000 z³ + 15 000 z³).

3.2 Konsekwencje w przypadku wyst±pienia ró¿nicy pomiêdzy wnioskowan± a zweryfikowan± kwot± p³atno¶ci ? redukcje p³atno¶ci
Realizuj±c i przedstawiaj±c do rozliczenia operacjê, nale¿y szczególn± uwagê zwróciæ na poprawno¶æ przedstawionych do refundacji kosztów. Zgodnie bowiem z przepisami prawa unijnego Agencja weryfikuj±c wniosek o p³atno¶æ jest zobowi±zana do zastosowania redukcji p³atno¶ci, je¶li podana we wniosku ³±czna kwota pomocy przekroczy o wiêcej ni¿ 3% kwotê wyliczon± przez Agencjê na podstawie pozytywnie zweryfikowanych – w trakcie oceny wniosku – kosztów kwalifikowalnych. W takim przypadku prawid³owo wyliczona wysoko¶æ refundacji zostanie dodatkowo pomniejszona o kwotê stanowi±c± ró¿nicê pomiêdzy kwot± wnioskowan± przez Beneficjenta a kwot± obliczon± na podstawie prawid³owo poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Redukcja taka nie zostanie zastosowana jedynie w sytuacji, gdy Beneficjent udowodni, i¿ nie ponosi winy za w³±czenie niekwalifikuj±cej siê kwoty do kwoty pomocy wnioskowanej we wniosku o p³atno¶æ.
Je¿eli natomiast ró¿nica pomiêdzy kwot± wnioskowan± a kwot± po weryfikacji nie przekracza 3%, wówczas Beneficjentowi wyp³acona zostanie kwota w prawid³owo wyliczonej wysoko¶ci.
Przyk³ad:
Kwota pomocy w przypadku operacji zrealizowanej w ramach Dzia³ania 121:
przyznana w umowie ? 300 000 z³
podana przez Beneficjenta we wniosku o p³atno¶æ ? 290 000 z³
wyliczona przez Agencjê w ramach weryfikacji wniosku – 260 000 z³
X – wska¼nik odchylenia kwoty wnioskowanej od kwoty pomocy po weryfikacji:
X = (290 000 ? 260 000) : 260 000 × 100% = 11,5%, tj. X>3%
Obliczenie kwoty do wyp³aty (refundacji):
Z uwagi na fakt, i¿ kwota podana we wniosku o p³atno¶æ jest ponad 3% wiêksza od kwoty obliczonej przez Agencjê w wyniku weryfikacji wniosku o p³atno¶æ – zgodnie z przepisami prawa unijnego – zweryfikowana kwota pomocy bêdzie dodatkowo zredukowana o ró¿nicê miêdzy tymi kwotami, tj. 30 000 z³. W konsekwencji kwota refundacji wyniesie:
260 000 ? (290 000 ? 260 000) = 260 000 ? 30 000 = 230 000 z³

4. Wymogi dotycz±ce dokumentów sk³adanych z wnioskiem o p³atno¶æ

Do wniosku o p³atno¶æ nale¿y do³±czyæ wymagane dokumenty, zgodnie z list± okre¶lon± w Za³±czniku nr 2 do umowy przyznania pomocy (w tym dokumenty potwierdzaj±ce poniesione wydatki). Dokumenty te, w zale¿no¶ci od przyjêtych w tym zakresie wskazañ m.in. Instrukcji do wniosku o p³atno¶æ, nale¿y z³o¿yæ w formie orygina³ów lub kopii potwierdzonych za zgodno¶æ z orygina³em przez:
pracownika Agencji, lub
notariusza, lub
podmiot, który wyda³ dokument, lub
sprzedaj±cego lub jego przedstawiciela (w przypadku maszyn i urz±dzeñ zakupionych
w krajach nienale¿±cych do UE).
Niektóre z dokumentów nale¿y sporz±dziæ na formularzach lub wed³ug wzorów udostêpnionych przez Agencjê. Wzory tych formularzy s± zamieszczone na stronach internetowych ARiMR i MRiRW. Wszystkie wymagane za³±czniki zosta³y omówione w Instrukcji do wniosku o p³atno¶æ.

Wraz z wnioskiem o p³atno¶æ nale¿y z³o¿yæ wszystkie niezbêdne opinie, za¶wiadczenia, uzgodnienia, pozwolenia lub inne decyzje zwi±zane z realizacj± operacji, o ile wymagaj± tego obowi±zuj±ce przepisy prawa oraz postanowienia umowy, potwierdzaj±ce, i¿ operacja spe³nia wymagania okre¶lone dla niej odpowiednimi przepisami prawa. Nale¿± do nich m.in.: decyzje, atesty, protoko³y odbioru robót lub monta¿u lub rozruchu maszyn i urz±dzeñ, o¶wiadczenie Beneficjenta o poprawnym wykonaniu robót budowlanych lub monta¿u lub rozruchu z udzia³em ¶rodków w³asnych, o¶wiadczenie Beneficjenta o za³o¿eniu sadu lub plantacji wieloletniej, umowy z dostawcami lub wykonawcami, dowód rejestracyjny, wypis ze ¶wiadectwa oceny materia³u szkó³karskiego. Wszystkie dokumenty sporz±dzone w jêzyku obcym powinny byæ przet³umaczone na jêzyk polski przez t³umacza przysiêg³ego.

Uwaga:
Do dnia z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ wszystkie maszyny, urz±dzenia, infrastruktura, wyposa¿enie zakupione w ramach operacji lub jej etapu musz± byæ zamontowane, uruchomione i sprawne, plantacje wieloletnie ? za³o¿one, obiekty budowlane ? odebrane i dopuszczone do u¿ytkowania, je¶li wymagaj± tego przepisy obowi±zuj±cego prawa.

Za³±czone dokumenty, takie jak opinie, protoko³y, wypisy, odpisy, za¶wiadczenia, pozwolenia itp., uznawane s± przez Agencjê za wa¿ne bezterminowo, je¿eli w ich tre¶ci lub w Instrukcji do wniosku o p³atno¶æ nie zosta³o to okre¶lone inaczej.
W przypadku, gdy Beneficjentem pomocy s± wspólnicy spó³ek cywilnych, za³±czniki odnosz±ce siê do Beneficjenta powinny dotyczyæ spó³ki cywilnej, z wyj±tkiem za³±czników, w których okre¶lono inaczej.

4.1 Dokumentowanie poniesionych kosztów kwalifikowalnych

Z wnioskiem o p³atno¶æ Beneficjent musi przedstawiæ w Agencji:
orygina³y faktur lub dokumentów o równowa¿nej warto¶ci dowodowej oraz ? w przypadku, gdy przedmiot umowy zosta³ nabyty poprzez leasing ? orygina³y faktur wystawionych przez finansuj±cego na rzecz korzystaj±cego (Beneficjenta) i orygina³y not obci±¿eniowych (je¶li dotyczy),
orygina³y dowodów zap³aty.

Do dnia wyst±pienia z wnioskiem o p³atno¶æ dotycz±cym danego etapu (wniosek o p³atno¶æ po¶redni±) lub operacji (wniosek o p³atno¶æ ostateczn±), wszystkie faktury lub inne dokumenty ksiêgowe o równowa¿nej warto¶ci dowodowej musz± zostaæ op³acone w ca³o¶ci, ³±cznie z podatkiem od towarów i us³ug (VAT), który nie jest kosztem kwalifikowalnym.

Wszystkie ww. dokumenty przedstawione w oryginale, po ostemplowaniu i skopiowaniu, zostan± potwierdzone za zgodno¶æ z orygina³em przez pracownika oddzia³u regionalnego ARiMR i zwrócone Beneficjentowi.
Do przedstawionych faktur i dokumentów ksiêgowych o równowa¿nej warto¶ci dowodowej nale¿y do³±czyæ potwierdzenie poniesienia wydatku (zap³aty nale¿no¶ci), tj. dowody p³atno¶ci gotówkowej lub bezgotówkowej.
Pod pojêciem dowodu zap³aty nale¿y rozumieæ:
dowody zap³aty bezgotówkowej przeprowadzonej poleceniem przelewu,
dowody zap³aty gotówkowej.

Dowodem zap³aty bezgotówkowej mo¿e byæ w szczególno¶ci:
wyci±g bankowy, lub ka¿dy dokument bankowy potwierdzaj±cy dokonanie p³atno¶ci, lub
zestawienie przelewów dokonanych przez bank Beneficjenta zawieraj±ce warto¶ci i daty dokonania poszczególnych przelewów, tytu³, odbiorcê oraz stempel banku, lub
polecenie przelewu.

Dowodem zap³aty gotówkowej mo¿e byæ w szczególno¶ci:
o¶wiadczenie wystawcy faktury lub dokumentu ksiêgowego o równowa¿nej warto¶ci dowodowej o dokonaniu zap³aty przez Beneficjenta sporz±dzone w formie odrêbnego dokumentu, lub
adnotacja sprzedaj±cego o dokonaniu zap³aty przez Beneficjenta na fakturze lub dokumencie o równowa¿nej warto¶ci dowodowej, lub
dokument KP (Kasa Przyjmie).
O¶wiadczenie wystawcy faktury o dokonaniu zap³aty ? oprócz danych identyfikuj±cych Beneficjenta dokonuj±cego zap³aty ? powinno zawieraæ:
wysoko¶æ wp³aty oraz datê jej dokonania,
nr faktury/dokumentu ksiêgowego o równowa¿nej warto¶ci dowodowej, którego wp³ata dotyczy,
podpis osoby przyjmuj±cej wp³atê i datê jej dokonania.
Dokumenty potwierdzaj±ce poniesienie wydatków musz± byæ zgodne z obowi±zuj±cymi w tym zakresie przepisami. Je¶li w trakcie weryfikacji wniosku o p³atno¶æ pojawi± siê w±tpliwo¶ci w tym zakresie, Agencja mo¿e zwróciæ siê do Beneficjenta o z³o¿enie dodatkowych dokumentów potwierdzaj±cych dokonanie p³atno¶ci ? adekwatnych do sposobu dokonania zap³aty. Wyd³u¿aæ to bêdzie czas obs³ugi wniosku o p³atno¶æ, a w konsekwencji ? moment refundacji nale¿nej Beneficjentowi czê¶ci wydatków kwalifikowalnych.
Je¿eli nazwa towaru lub us³ugi w przedstawionej fakturze lub dokumencie ksiêgowym o równowa¿nej warto¶ci dowodowej, odnosi siê do umów zawartych przez Beneficjenta lub nie pozwala na precyzyjne okre¶lenie kosztów kwalifikowalnych, do wniosku obowi±zkowo nale¿y za³±czyæ umowy z dostawcami lub wykonawcami zawieraj±ce specyfikacjê bêd±c± podstaw± wystawienia ka¿dej z przedstawionych faktur lub innych dokumentów ksiêgowych o równowa¿nej warto¶ci dowodowej.
W przypadku, gdy nie jest mo¿liwe przyporz±dkowanie do danej pozycji (danego zadania) z Zestawienia rzeczowo-finansowego operacji poszczególnych dokumentów ksiêgowych z³o¿onych wraz z wnioskiem, pracownik Agencji mo¿e wyst±piæ do Beneficjenta o dodatkowe wyja¶nienia, np. sporz±dzenie zestawienia u¿ytych materia³ów w uk³adzie odpowiadaj±cym dokumentom potwierdzaj±cym poniesione koszty kwalifikowalne z Zestawienia rzeczowo-finansowego operacji.
Je¿eli Beneficjentem pomocy s± wspólnicy spó³ki cywilnej, na fakturze lub dokumencie o równowa¿nej warto¶ci dowodowej w miejscu danych osobowych nabywcy powinny zostaæ wpisane: nazwa spó³ki cywilnej, imiê i nazwisko przynajmniej jednego ze wspólników, adres spó³ki oraz jej NIP. W przypadku p³atno¶ci gotówkowych lub bezgotówkowych uznawane bêd± dowody zap³aty potwierdzaj±ce dokonanie p³atno¶ci zarówno przez spó³kê cywiln± (np. z konta prowadzonego przez wspólników na rzecz dzia³alno¶ci wykonywanej w spó³ce), jak i przez któregokolwiek ze wspólników tej spó³ki (np. z jego indywidualnego konta) jednak¿e tylko wówczas, gdy takie dokumenty bêd± dotyczy³y kosztów zwi±zanych z dzia³alno¶ci± spó³ki cywilnej i kosztów zwi±zanych z realizacj± inwestycji wspó³finansowanej w ramach PROW 2007-2013, a nie kosztów zwi±zanych ze zobowi±zaniami osobistymi któregokolwiek ze wspólników.

Nie ma mo¿liwo¶ci wyp³aty pomocy finansowej w szczególno¶ci w przypadku:
dokonywania zakupu od przedsiêbiorców prowadz±cych dzia³alno¶æ w formie spó³ek cywilnych, gdy Beneficjent jest jednym z jej wspólników,
gdy dostawca, us³ugodawca lub wykonawca, bêd±cy jednocze¶nie ma³¿onkiem Beneficjenta prowadzi dzia³alno¶æ gospodarcz± jako osoba fizyczna, a ma³¿onków ³±czy wspólno¶æ maj±tkowa.
Wykluczenie takie wynika z faktu, i¿ Beneficjent dokonuje w takim przypadku czynno¶ci wystêpuj±c po obu stronach stosunku prawnego, tj. dokonuje sprzeda¿y i zakupu sam ze sob± w ramach tego samego maj±tku. Z jednej bowiem strony wystêpuje jako: wspólnik spó³ki cywilnej lub osoba fizyczna lub osoba fizyczna prowadz±ca dzia³alno¶ci gospodarcz±, z drugiej natomiast ? jako nabywca okre¶lonych towarów i us³ug (Beneficjent PROW 2007-2013).

4.2 Dokumentowanie wykonanych robót budowlanych

W obu omawianych dzia³aniach inwestycyjnych PROW 2007-2013, w przypadku prowadzenia robót budowlanych, uzyskanie dofinansowania wi±¿e siê z konieczno¶ci± wykazania, i¿ w odniesieniu do operacji uzyskano wszystkie wymagane prawem pozwolenia.
Je¿eli np. pozwolenie na budowê obiektu nak³ada³o na wykonawcê obowi±zek uzyskania pozwolenia na u¿ytkowanie obiektu budowlanego ? stanowi ono obligatoryjny za³±cznik do wniosku.

Do dokumentów wymaganych w przypadku operacji zwi±zanych z robotami budowlanymi nale¿± tak¿e:
Zawiadomienie w³a¶ciwego organu o zakoñczeniu budowy, z³o¿one co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przyst±pienia do u¿ytkowania, je¿eli obowi±zek taki wynika z przepisów prawa budowlanego lub w³a¶ciwy organ na³o¿y³ taki obowi±zek wraz z O¶wiadczeniem Beneficjenta, ¿e w ci±gu 21 dni od dnia zg³oszenia zakoñczenia robót w³a¶ciwy organ nie wniós³ sprzeciwu albo Za¶wiadczenie wydane przez w³a¶ciwy organ, ¿e nie wnosi sprzeciwu w przypadku, gdy zawiadomienie o zakoñczeniu robót budowlanych bêdzie przedk³adane przed up³ywem 21 dni ? gdy wystêpuj± zadania ju¿ zakoñczone oraz dla których odrêbne przepisy narzucaj± taki obowi±zek;
Pozwolenie wodnoprawne ? w przypadku, gdy wymagana by³a decyzja o zatwierdzeniu projektu prac geologicznych;
Protoko³y odbioru robót lub protoko³y monta¿u lub rozruchu maszyn i urz±dzeñ (je¿eli dotycz±) albo o¶wiadczenie Beneficjenta o poprawnym wykonaniu robót budowlanych lub monta¿u lub rozruchu z udzia³em ¶rodków w³asnych (tak¿e w przypadku zakupu maszyn i urz±dzeñ wymagaj±cych monta¿u albo rozruchu).

Je¶li podczas wykonywania robót budowlanych wprowadzono istotne odstêpstwa, lub Beneficjent w trakcie realizacji robót budowlanych zmieni³ system ich wykonywania i nie wszystkie roboty budowlane w ramach projektu zosta³y zlecone do wykonania i jednocze¶nie nie zawarto wynikaj±cego z tej zmiany aneksu do umowy, do wniosku o p³atno¶æ nale¿y do³±czyæ Kosztorys powykonawczy sporz±dzony metod± kalkulacji uproszczonej lub szczegó³owej w zale¿no¶ci od sposobu wykonywania robót budowlanych z podaniem podstawy wyceny oraz rysunki zamienne do projektu budowlanego.

W przypadku wyst±pienia istotnych odstêpstw od projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowê, (art. 36a ustawy Prawo budowlane), a które to odstêpstwa z uwagi na wyst±pienie w okresie przed z³o¿eniem wniosku o p³atno¶æ nie zosta³y uwzglêdnione aneksem do umowy, konieczne jest przedstawienie kosztorysu powykonawczego wykonanego w takim samym uk³adzie elementów scalonych, jak kosztorys inwestorski.

W przypadku konieczno¶ci wydzielenia z kosztu robót budowlanych kosztu u¿ytych materia³ów budowlanych nale¿y do³±czyæ zestawienie tych materia³ów wyliczone na podstawie kosztorysu wykonanego metod± kalkulacji szczegó³owej.

W przypadku, gdy Beneficjent nie zleca³ wykonania wszystkich robót, natomiast podj±³ siê wykonania czê¶ci lub ca³o¶ci robót we w³asnym zakresie, powinien dostarczyæ kosztorys powykonawczy wykonany metod± kalkulacji szczegó³owej wraz z zestawieniem zu¿ytych materia³ów wyliczony na podstawie wska¼ników zu¿ycia wykazanych w kosztorysie.

Uwaga:
Wprowadzone odstêpstwa nie mog± wp³yn±æ na zmianê celu operacji okre¶lonej w umowie. Bez wzglêdu na rodzaj za³±czonego kosztorysu (uproszczony lub szczegó³owy), nale¿y do niego do³±czyæ rysunki zamienne do projektu.

Kosztorys powykonawczy wykonany metod± kalkulacji szczegó³owej nale¿y równie¿ przedstawiæ wraz z wnioskiem o p³atno¶æ w sytuacji, gdy planowano zlecenie wykonania wszystkich robót budowlanych, a w trakcie ich realizacji zdecydowano, ¿e czê¶æ robót wykonana zostanie systemem gospodarczym lub mieszanym W kosztorysie tym z kosztów robót budowlanych Beneficjent wydziela te ich sk³adniki, które nie mog± stanowiæ kosztu kwalifikowalnego, np. koszt robocizny w³asnej wraz z narzutem kosztów po¶rednich i zysku.

W opisie technicznym zawieraj±cym charakterystykê obiektu lub robót budowlanych nale¿y dok³adnie i jednoznacznie przedstawiæ, które sk³adniki robót budowlanych zosta³y wykonane samodzielnie przez Beneficjenta, wyszczególniæ, które materia³y budowlane kupowa³ samodzielnie, w których robotach wykorzystywa³ w³asny sprzêt itd. Do kosztorysu nale¿y do³±czyæ zestawienie ilo¶ci zu¿ytych materia³ów wyliczone na podstawie kosztorysu powykonawczego.
4.3 Dokumenty potwierdzaj±ce spe³nienie wymogów dotycz±cych standardów ? Dzia³anie 121
Dokumenty potwierdzaj±ce spe³nienie standardów w zakresie ochrony ¶rodowiska, higieny, wymagañ sanitarnych, zdrowotnych ¿ywno¶ci i ¿ywienia oraz warunków ochrony i utrzymania zwierz±t (m.in. opinie, decyzje, za¶wiadczenia) do³±czane s± do wniosku o p³atno¶æ wy³±cznie w odniesieniu do zakresu realizowanej operacji ? je¿eli wymagaj± tego obowi±zuj±ce przepisy prawa.
W przypadku operacji dotycz±cych dostosowania gospodarstwa do standardów wynikaj±cych z przepisów prawa UE w zakresie:
higieny produkcji mleka oraz warunków utrzymania zwierz±t ? w odniesieniu do Beneficjentów Dzia³ania 121, korzystaj±cych jednocze¶nie ze wsparcia w ramach dzia³ania U³atwianie startu m³odym rolnikom objêtego PROW 2007-2013,
ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego – pod warunkiem, ¿e dostosowanie nast±pi³o w terminie nie d³u¿szym ni¿ 36 miesiêcy od dnia, w którym dane wymaganie okre¶lone odrêbnymi przepisami sta³o siê obowi±zuj±ce i nie pó¼niej ni¿ do dnia z³o¿enia wniosku o p³atno¶æ uwzglêdniaj±cego zadania dostosowawcze,
wymagane jest dostarczenie – orygina³u lub kopii:
Za¶wiadczenia o spe³nianiu wymagañ co do higieny i warunków utrzymania zwierz±t w gospodarstwie w zakresie objêtym operacj±, wystawionego przez Powiatowego Lekarza Weterynarii,
Informacji o stanie przestrzegania wymagañ ochrony ¶rodowiska, wystawionej przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony ¦rodowiska (WIO¦),
Pozwolenia zintegrowanego, je¿eli jego uzyskanie by³o konieczne zgodnie z przepisami o ochronie ¶rodowiska.

Pozwolenie zintegrowane wymagane jest na podstawie przepisów o ochronie ¶rodowiska w przypadku, gdy w gospodarstwie rolnym jest prowadzony:
chów lub hodowla drobiu powy¿ej 40 000 stanowisk, lub
chów lub hodowla ¶wiñ powy¿ej 2 000 stanowisk ¶wiñ o wadze powy¿ej 30 kg, lub 750 stanowisk dla macior,
i wymóg taki nie dotyczy³ Beneficjenta na etapie sk³adania wniosku o przyznanie pomocy.
W przypadku prowadzenia ww. produkcji do wniosku o p³atno¶æ nale¿y do³±czyæ równie¿ Informacjê o stanie przestrzegania wymagañ ochrony ¶rodowiska wydan± przez WIO¦.

W przypadku budowy lub modernizacji ch³odni lub przechowalni s³u¿±cych do d³ugotrwa³ego magazynowania produktów rolnych lub inwestycji zwi±zanych ze sprzeda¿± bezpo¶redni± do wniosku o p³atno¶æ nale¿y do³±czyæ Opiniê Powiatowego Inspektora Sanitarnego, co do zgodno¶ci z warunkami sanitarnymi okre¶lonymi przepisami UE w zakresie objêtym operacj±.

4.4 Dokumenty zwi±zane z zakupem maszyn i urz±dzeñ u¿ywanych ? Dzia³anie 121

Maszyny i urz±dzenia u¿ywane mog± byæ kosztem kwalifikowalnym jedynie w Dzia³aniu 121, m.in. pod warunkiem, i¿ zosta³y zakupione od pomiotu prowadzacego dzia³alno¶æ gospodarcz± w zakresie sprzeda¿y takich maszyn lub urz±dzeñ. Do wniosku o p³atno¶æ Beneficjent obowi±zkowo musi za³±czyæ wycenê wraz z opini± rzeczoznawcy:
okre¶laj±c± warto¶æ rynkow± zakupionych maszyn i urz±dzeñ u¿ywanych,
potwierdzaj±c±, ¿e s± sprawne i maj± w³a¶ciwo¶ci techniczne niezbêdne do realizacji operacji oraz spe³niaj± obowi±zuj±ce normy i standardy.
Tego rodzaju wyceny dokonuj± rzeczoznawcy posiadaj±cy stosowne uprawnienia nadane przez m.in. Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne In¿ynierów i Techników Rolnictwa, Stowarzyszenie In¿ynierów i Techników Mechaników Polskich oraz inne organizacje stowarzyszone w Naczelnej Organizacji Technicznej.
Obligatoryjnymi za³±cznikami do wniosku s± równie¿:
orygina³ o¶wiadczenia sprzedaj±cego, okre¶laj±cego pochodzenie maszyn lub urz±dzeñ u¿ywanych oraz potwierdzaj±ce, ¿e:
nie by³y one w dniu sprzeda¿y starsze ni¿ 5 lat, oraz
nie zosta³y wcze¶niej nabyte z wykorzystaniem ¶rodków pomocy krajowej lub wspólnotowej,
orygina³ lub kopia dokumentu potwierdzaj±cego, ¿e maszyny lub urz±dzenia zosta³y zakupione od podmiotu prowadz±cego dzia³alno¶æ gospodarcz± w zakresie sprzeda¿y takich maszyn i urz±dzeñ, tj.
Za¶wiadczenie o wpisie sprzedaj±cego do Ewidencji Dzia³alno¶ci Gospodarcze, z podaniem podmiotu wykonywanej dzia³alno¶ci gospodarczej zgodnie z Polsk± Klasyfikacj± Dzia³alno¶ci (PKD), lub
Odpis z rejestru przedsiêbiorców w Krajowym Rejestrze S±dowym dotycz±cy sprzedaj±cego,
potwierdzaj±ce prowadzenie przez niego dzia³alno¶ci w ww. zakresie. Zgodnie ze stanowiskiem GUS dzia³alno¶æ ta mie¶ci siê w podklasach:
? PKD 46.61Z ?Sprzeda¿ hurtowa maszyn i urz±dzeñ rolniczych oraz dodatkowego wyposa¿enia?
? PKD 51.88Z ?Sprzeda¿ hurtowa maszyn urz±dzeñ i narzêdzi rolniczych, w³±czaj±c sprzeda¿ ci±gników.

Uwaga: Je¿eli na etapie sk³adania wniosku o przyznanie pomocy Beneficjent planowa³ zakup nowych maszyn i urz±dzeñ i w zwi±zku z tym nie z³o¿y³ ?O¶wiadczenia Wnioskodawcy, i¿ w rozumieniu zalecenia Komisji 2003/361/WE prowadzi dzia³alno¶æ jako mikro, ma³e lub ¶rednie przedsiêbiorstwo?, a w trakcie realizacji operacji zakupi³ maszyny u¿ywane, bêdzie musia³ je za³±czyæ wraz z wnioskiem o p³atno¶æ.
Je¿eli cena zakupu sprzêtu, maszyn lub urz±dzeñ u¿ywanych jest wy¿sza od ich warto¶ci rynkowej zawartej w wycenie sporz±dzonej przez rzeczoznawcê lub ceny podobnego nowego sprzêtu, za koszt kwalifikowalny mo¿na uznaæ jedynie warto¶æ rynkow± tego sprzêtu, maszyn lub urz±dzeñ okre¶lon± w wycenie.

4.5 Uruchomienie lub rozwój dodatkowej dzia³alno¶ci ? Dzia³anie 311
Podjêcie lub rozwój dzia³alno¶ci gospodarczej potwierdzaæ musi stosowny wpis do ewidencji dzia³alno¶ci gospodarczej. Dzia³alno¶æ nale¿y równie¿ zg³osiæ we w³a¶ciwym Urzêdzie Skarbowym.
Nale¿y podkre¶liæ, i¿ zgodnie z rozporz±dzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi ubiegaj±cy siê o pomoc w ramach tego dzia³ania musi spe³niaæ kryterium zamieszkania w miejscowo¶ci nale¿±cej do gminy wiejskiej lub gmin: miejsko-wiejskiej lub miejskiej z wy³±czeniem miast i miejscowo¶ci powy¿ej 5 tys. mieszkañców, co musi udowodniæ przez przedstawienie dokumentu to¿samo¶ci, stanowi±cego niezbêdny za³±cznik do wniosku o przyznanie pomocy. Dodatkowo, zgodnie z PROW 2007-2013 dzia³alno¶æ, której dotyczy operacja musi byæ zarejestrowana równie¿ w miejscowo¶ciach spe³niaj±cych ww. kryteria. Przepisy dotycz±ce ewidencji dzia³alno¶ci gospodarczej, które okre¶laj± m.in. tryb rejestracji osoby fizycznej, zobowi±zuj± j± do rejestracji dzia³alno¶ci w gminie w³a¶ciwej dla miejsca jej zamieszkania.
Beneficjent obowi±zkowo za³±cza do pierwszego wniosku o p³atno¶æ – Za¶wiadczenie o wpisie do Ewidencji Dzia³alno¶ci Gospodarczej oraz ? w przypadku podejmowania dzia³alno¶ci gospodarczej w wyniku realizacji operacji – Zg³oszenie w urzêdzie skarbowym rozpoczêcia dzia³alno¶ci gospodarczej potwierdzaj±ce prowadzenie przez niego dzia³alno¶ci gospodarczej zgodnej z projektem.

W przypadku dzia³alno¶ci polegaj±cej na wytwarzaniu materia³ów energetycznych z biomasy, dopuszczalne jest podanie kodu PKD o zakresie zbli¿onym do wytwarzania produktów energetycznych z biomasy, nawet gdy nie jest uwzglêdniony w za³±cznikach do rozporz±dzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 pa¼dziernika 2007 r. w sprawie szczegó³owych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach dzia³ania ?Ró¿nicowanie w kierunku dzia³alno¶ci nierolniczej?. Nale¿y pamiêtaæ, i¿ dzia³alno¶æ ta równie¿ podlega obowi±zkowi rejestracji.

Je¿eli operacja dotyczy dzia³alno¶ci polegaj±cej na wynajmowaniu pokoi w budynku mieszkalnym oraz sprzeda¿y posi³ków domowych lub ¶wiadczenia innych us³ug zwi±zanych z pobytem turystów w gospodarstwie rolnym (tzw. agroturystyka) Beneficjent nie ma obowi±zku rejestracji dzia³alno¶ci gospodarczej. Wynika to bowiem z art. 3 przepisów ustawy o swobodzie dzia³alno¶ci gospodarczej (reguluj±cej m.in. sprawy zwi±zane z rejestracj± dzia³alno¶ci).

Je¶li obowi±zuj±ce przepisy prawa nak³adaj± na Beneficjenta obowi±zek uzyskania w odniesieniu do projektu innych pozwoleñ lub licencji niezbêdnych do rozpoczêcia prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej, nale¿y je obowi±zkowo za³±czyæ wraz z pierwszym (w przypadku operacji 2-etapowych) lub koñcowym wnioskiem o p³atno¶æ.
W przypadku rozwijania w ramach operacji dzia³alno¶ci transportowej, Beneficjent za³±cza wydane przez w³a¶ciwy organ udzielaj±cy licencji za¶wiadczenie z rejestru wydanych licencji na us³ugi transportowe, potwierdzaj±ce aktualny stan zwi±zany z zakupem nowych pojazdów samochodowych.

IV. Zobowi±zania Beneficjenta w okresie zwi±zania celem

Dokonanie przez Agencjê wyp³aty pomocy nie koñczy jednak okresu jej wspó³pracy z Beneficjentem, który jest zobligowany do spe³nienia okre¶lonych zobowi±zañ w ramach 5-letniego okresu zwi±zania celem. Zgodnie bowiem z umow± przyznania pomocy Beneficjent jest zobowi±zany do:
zachowania celu operacji,
prowadzenia rodzaju dzia³alno¶ci, której s³u¿y³a realizacja operacji, bez zmiany miejsca realizacji operacji,
umo¿liwienia przeprowadzenia kontroli zwi±zanych z przyznan± pomoc± oraz obecno¶ci i uczestnictwa osobistego albo osoby upowa¿nionej przez Beneficjenta w trakcie wizytacji i kontroli,
przechowywania dokumentów zwi±zanych z przyznan± pomoc±,
informowania Agencji o okoliczno¶ciach mog±cych mieæ wp³yw na wykonanie umowy,
a tak¿e przestrzegania ograniczeñ w zakresie:
? przenoszenia prawa w³asno¶ci lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystywania,
? sposobu lub miejsca prowadzenia dzia³alno¶ci zwi±zanej z przyznan± pomoc±,
? sposobu nabywania produktów rolnych lub zawierania innych umów zwi±zanych z realizacj± operacji.

Z umowy wynika równie¿ obowi±zek z³o¿enia ankiety monitoruj±cej. Jej aktualny wzór jest dostêpny w oddzia³ach regionalnych oraz na stronach internetowych Agencji.

Na podstawie ww. ankiety badane bêd± efekty realizacji Programu. Osoba fizyczna powinna w terminie do dnia 31 stycznia drugiego roku kalendarzowego liczonego od roku otrzymania p³atno¶ci ostatecznej, z³o¿yæ we w³a¶ciwym oddziale regionalnym Agencji wype³niony formularz ankiety monitoruj±cej. Oznacza to, ¿e je¿eli Beneficjent otrzyma refundacjê w lipcu 2009 roku, to ankietê sk³ada za rok 2010, najpó¼niej do 31 stycznia 2011 roku. Je¶li Beneficjentem jest osoba prawna to ankieta powinna byæ z³o¿ona w terminie 30 dni roboczych po zakoñczeniu roku obrachunkowego nastêpuj±cego po roku obrachunkowym, w którym otrzymana zosta³a ostatnia p³atno¶æ.

Beneficjent zobowi±zany jest tak¿e do zamieszczenia i eksponowania przez okres 5 lat:
tablicy informacyjnej o finansowaniu ze ¶rodków Unii Europejskiej – w przypadku, gdy ca³kowity koszt operacji, przekracza 50 000 EURO (193 855,00 z³),
lub tablicy reklamowej, gdy koszt ca³kowity operacji przekracza 500 000 EURO (1 938 550,00 z³).
Tablice te winny byæ eksponowane w miejscu realizacji operacji lub siedzibie Beneficjenta. Wzory tablic znajduj± siê w Ksiêdze wizualizacji znaku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, udostêpnionej na stronach internetowych ARiMR (www.arimr.gov.pl) oraz MRiRW (www.minrol.gov.pl).

W ramach ka¿dego z omawianych dzia³añ obowi±zuj± równie¿ szczególne wymogi, zwi±zane z charakterem dzia³ania i udzielanej pomocy.

Przyk³adowo w dzia³aniu 121, gdy Beneficjentem jest osoba prawna lub spó³ka osobowa, to musi spe³niæ wymóg, zgodnie z którym co najmniej jedna osoba w okresie zwi±zania celem:
wchodz±ca w sk³ad organu, do zakresu dzia³ania którego nale¿y podejmowanie decyzji dotycz±cych prowadzenia dzia³alno¶ci rolniczej w gospodarstwie rolnym objêtym pomoc±, lub
zatrudniona do prowadzenia takiego gospodarstwa,
posiada³a wymagane kwalifikacje zawodowe.

W dzia³aniu 311 natomiast, je¿eli Beneficjent uruchomi³ dodatkow± dzia³alno¶æ gospodarcz±, jest on zobowi±zany do jej utrzymania w miejscowo¶ci nale¿±cej do gminy wiejskiej, albo miejsko?wiejskiej, z wy³±czeniem miejscowo¶ci licz±cych powy¿ej 5 tys. mieszkañców, albo gminy miejskiej, z wy³±czeniem miejscowo¶ci licz±cych powy¿ej 5 tys. mieszkañców.

Okres 5-letni, którego dotycz± ww. zobowi±zania liczony jest od dnia dokonania przez Agencjê p³atno¶ci:
ostatecznej ? w przypadku operacji obejmuj±cych wy³±cznie inwestycje niepolegaj±ce na nabyciu rzeczy bêd±cych przedmiotem leasingu;
w wyniku której po raz pierwszy w ramach danej operacji zosta³y zrefundowane raty zap³acone z tytu³u wykonania umowy leasingu ? w przypadku operacji obejmuj±cych wy³±cznie inwestycje polegaj±ce na nabyciu rzeczy bêd±cych przedmiotem leasingu;
w wyniku której w ramach operacji zosta³y zrefundowane wszystkie koszty kwalifikowalne (z wyj±tkiem rat zap³aconych z tytu³u wykonania umowy leasingu, nieprzekraczaj±ce ceny netto nabycia rzeczy) oraz koszty ogólne ? w przypadku operacji obejmuj±cych inwestycje polegaj±ce, jak i niepolegaj±ce na nabyciu rzeczy bêd±cych przedmiotem leasingu.

Zawarte w niniejszym opracowaniu informacje s± zgodne ze stanem prawnym, obowi±zuj±cym – w odniesieniu do omawianych dzia³añ – na dzieñ 6 lutego 2009 r. Informacje te bêd± aktualizowane stosownie do potrzeb, wynikaj±cych ze zmian w aktach prawnych i dokumentach programowych.

Opracowa³: Departament Wsparcia Inwestycyjnego ARiMR

Gmina Brenna
DziÅ› jest: 04.07.2024
Imieniny: Aureli, Malwiny, Zygfryda

temp. 2°C
wiatr: 3km/h (NE)
Logo-forum PPPZ
© 2024 UrzÄ…d Gminy Brenna